Blog Michiel van der Molen

 

Ik blog over eenvoud in projecten en alles wat daar volgens mij mee samenhangt. Tegen de adviezen van blog-experts in blog ik onregelmatig. Waarom? Gewoon omdat ik niet wil bloggen omdat-het-weer-zo-ver-is: dan ga ik onherroepelijk saaiere blogs schrijven. En omdat ik soms over iets actueels wil bloggen. Maar vooral omdat ik er plezier in wil houden. In de praktijk verschijnt er zo om de één of twee maanden een blog.

Vandaag verscheen het boek waar ik jarenlang niet aan gewerkt heb: Zet het op een bierviltje (17 juni 2020)

 

Ik had geen idee hoe het moest.

Al jaren werk ik met opdrachtgevers aan projecten. De hei op met een stuurgroep of een MT. Wat willen we nu echt bereiken? Wat is uiteindelijk de bedoeling? Altijd op zoek naar de essentie. Om van daaruit te sturen. Daar wou ik al jaren een boek over schrijven. Maar jarenlang wist ik niet hoe. Meer lezen

Tips voor een goede projectnaam (20 april 2020)

 

Stel je voor: er bestaat een ideaal communicatiemedium.

Wanneer iemand over jouw project hoort, brengt dit medium precíes op dat moment jouw boodschap over. Het werkt zelfs als tegenstanders van je project over je project praten. Perfect getimed. Perfect op de doelgroep gericht. Steeds opnieuw. Dat medium bestaat en het is nog gratis ook! Wat het is? Meer lezen

Hoe zorg je dat iedereen begrijpt wat de bedoeling is? (23 maart 2020)

 

De echte bedoeling van projecten is lang niet altijd duidelijk.

Presentaties over een nieuw project of programma zijn vaak enthousiaste verhalen waarin een heleboel voordelen genoemd worden. Zo hoort iedereen wel iets wat hij of zij prettig vindt. Vraag mensen na afloop of ze het verhaal in één zin kunnen samenvatten en de kans is groot dat je van iedereen een ander antwoord krijgt. Dat helpt niet om mensen één kant op te krijgen. Want hoe populair Sinterklaas ook is, hij is geen toonbeeld van leiderschap :-). Meer lezen

Corona op een bierviltje (15 maart 2020)

 

Ik las een prima artikel over het Coronavirus waardoor ik voor het eerst het gevoel had dat ik het echt begreep.

Hierbij de conclusie op een bierviltje. Ik beveel het artikel van harte aan. Meer lezen

De beste opdrachtgever die ik ooit had (28 februari 2020)

 

Deze opdrachtgever stuurde echt vanuit de bedoeling. Het was een opdracht voor een kippenslachterij, Ham Kip, genoemd naar de oprichter en eigenaar de heer Ham.

Ham Kip (gevestigd in Mierlo) is marktleider in de markt van vers verpakt pluimvee en levert aan landelijke supermarktketens.

 

Het project speelt in de jaren 90 en betrof de bouw van een nieuwe slachterij in België. Ik werkte toen voor Origin (later opgegaan in Atos) en wij hadden de opdracht om de integrale ICT van de slachterij te realiseren: van productieplanning tot personeelsadministratie. Ik mocht projectmanager zijn. Meer lezen

Zet het op een bierviltje! (14 februari 2020)

 

Hoera, mijn nieuwe boek 'Zet het op een bierviltje' staat op managementboek.nl! Alleen: ik moet het nog 'even' schrijven.

Huh?

 

Wat hierboven staat is echt waar. Hoe dat kan? Meer lezen